Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Lekka konstrukcja, nie za wszelką cenę

Nowa generacja naczep-wywrotek firmy Meiller
13.03.2015 00:00:00
Credo w świecie transportu to masa użyteczna, celem oszczędzania zasobów i energii - obowiązuje to także producentów wywrotek, które pracują głównie na drogach publicznych. W centrum uwagi jest wywrotka-naczepa, która zapewnia przy prostych warunkach transportu wyższą produktywność w porównaniu z wywrotką na podwoziu ciężarówki lub z zestawem samochód-wywrotka z przyczepą wywrotką i stanowi alternatywę zapewniającą dobrą masę użyteczną i pojemność.
Konstruktorzy jednoznacznie zmierzają w kierunku pojazdów z zoptymalizowaną masą, które oferują większą masę użyteczną, ale wciąż jeszcze mają zastosowanie uniwersalne.
Dzięki nowej generacji wywrotek-naczep firma MEILLER spełnia dzisiejsze i przyszłe wymagania klientów. Jako lżejsze, także jeżdżąc bez ładunku stanowią one o pół tony mniejsze obciążenie dla ciągnika niż ich poprzednie wersje. Zredukowana masa własna w żaden sposób nie umniejsza typowych zalet MEILLER: trwałości, niezawodności i odporności na zużycie. Nowe naczepy-wywrotki monachijskiej firmy bazują na nowym stalowym podwoziu, do wyboru klient otrzymuje gotowe do pracy muldy stalowe albo aluminiowe.
Ze stalową muldą typu Halfpipe nowa trzyosiowa naczepa staje się uniwersalna. W podwoziu zastosowano gruby materiał tam, gdzie jest on potrzebny - jest ono skonstruowane starannie i dokładnie, według metody FEM (tzw. metoda elementów skończonych). W głowicy ramy, na rogach oraz płycie dociskowej zaoszczędzono prawie 220 kilogramów, co w zakresie transportu materiałów nasypowych stanowi ogromną oszczędność. Klient nie musi się na co dzień obawiać o wady: decydująca dla solidności produktu jest liczba i pozycja poprzecznic - tutaj monachijski producent nie uznaje żadnych kompromisów. Wał przechylania jest tak sztywny jak dotychczas, siłownik hydrauliczny MEILLER nie potrzebuje diety: wydajny układ wysokiego ciśnienia to lekkoatleta w branży.
Lżejsza i z obniżonym środkiem ciężkości
Skrzynia wywrotki jest teraz osadzona 80 milimetrów głębiej w ramie - niższy środek ciężkości pojazdu zapewnia lepsze własności jezdne. Sama mulda jest trzyczęściowa i spawana na zakładkę z grubością ścianek wynoszącą cztery milimetry dla burt bocznych i pięć milimetrów w podłodze - wyprodukowana z wysoce ulepszanej blachy stalowej jakości HB 450.
- Na muldzie oszczędzamy prawie 280 kg - deklaruje konstruktor Peter Hammers. - Nasza nowa uniwersalna wywrotka stalowa jest lżejsza o pół tony.
Masę oszczędza się przy opcjonalnym stanowisku sterowania z aluminium. Reflektor roboczy z tyłu jest teraz osłonięty w trawersie tylnej ramy. Klient wybiera z pełnego asortymentu rozmaitych wersji ścian tylnych, od ściany wahadłowej ze sterowanym w sposób wymuszony zamkiem kłowym aż po otwieraną hydraulicznie klapę tylną. Z takim projektem naczepy Meiller sprawdzą się w każdych warunkach eksploatacyjnych i to przez długi czas żywotności.
Aby nie wylać dziecka z kąpielą...
Oficjalnie nowe naczepy, tak jak stare nazywają się MHPS - skrót ten oznacza MEILLER Hinterkipper Pipe-Mulde Stahlsattel. Monachijczycy nie boją się porównań z konkurentami, nawet jeżeli niektóre z tych naczep-wywrotek są reklamowane jako pojazdy z legendarnie "muszymi" wagami.
- Oszczędzamy na grubości materiału z wyczuciem - odpowiada Uwe Meißner. Długoletnie testy praktyczne monachijczyków wykazały, że zużycie w krytycznych miejscach w tyle pojazdu wynosi przeciętnie jeden milimetr stali gatunku HB450 rocznie. I dlatego szef techniczny monachijskiej firmy uważa masy pojazdów wynoszące mniej niż pięć ton dla naczep trzyosiowych za nierealne, gdy mówi z przekonaniem: - Nie budujemy foliowych wywrotek.
Jednocześnie radzi, żeby przy porównaniu produktów konkurencyjnych uwzględnić też wyposażenie naczep oraz dostosować je do wymogów konkretnego zastosowania. Podpory, stanowisko sterowania, różne koła powodują wzrost albo spadek masy użytecznej, ale nie wszędzie są montowane mając taką samą jakość. Często różnicę robi wielkość muldy, tutaj można szybko stracić albo zyskać 500 kilogramów. Meißner zaleca przy tym, żeby zwracać uwagę na odpowiednią do wymiarów pojemność.
- Więcej niż 20 metrów sześciennych to dla naczepy-wywrotki z zoptymalizowaną masą nonsens, zbyt dużo pustej przestrzeni przewozi się spacerowo.
Łatwo dojść do sprzeczności stosując prosty rachunek: kto przewozi bitumen, materiały nasypowe ze średnim właściwym ciężarem nasypowym, uzyskuje przy znacznie lżejszym pojeździe wyższą granicę masy ładunku - 40 ton już przy 17 metrach sześciennych. Odwrotny rachunek z mokrym piaskiem wykazuje: 22 m3 w muldzie nie mogą być wykorzystane - zespół z naczepą byłby przy 44 tonach przeładowany. Przeciwko nadmiernie wysokim burtom przemawia też wysokość spadania transportowanego ładunku, która przyspiesza zużycie uderzeniowe muldy.
Z konsekwentnie optymalizowaną masą użyteczną nowa MEILLER MHPS z Halfpipe ze stali charakteryzuje się masa własną ok. 5.450 kg w wersji podstawowej. Opcjonalnie może jeździć na kołach z aluminiowymi obręczami, ma aluminiowe zbiorniki powietrza i hamulce tarczowe. Dzięki nowej, obsługiwanej z tyłu plandece można się obejść bez stanowiska obsługowego.
Aluminiowe w tej samej regule
Naczepy o muldzie aluminiowej są oznaczane przez Meillera, jako MHKS. Skrót oznacza Meiller Hinterkipper Klasic Sattel. Odznaczają się one tymi samymi cechami, co naczepy stalowe tzn. wysoką trwałością, odpornością na zużycie oraz dużą wytrzymałością. Również w naczepach aluminiowych konstrukcja jest optymalnym kompromisem pomiędzy wagą a wytrzymałością. Rozsądnie skonfigurowana naczepa aluminiowa Meiller o pojemności 25 m3 cechuje się wagą poniżej 5.100 kg. W naczepach aluminiowych jest stosowana podłoga o grubości od 5 do 7 mm z możliwością pogrubienia, w końcowej części 1/3 naczepy, tam, gdzie następuje największe zużycie przez wysypywany materiał, do 10 mm. Jest również możliwa podłoga o grubości 10 mm na całej długości naczepy do najcięższych zastosowań. Meiller stosuje własny panel boczny o niesymetrycznej grubości ścianek, 4 mm wewnątrz i 2 mm na ściance zewnętrznej. Taka konstrukcja cechuje się wysoką sztywnością i wytrzymałością oraz odpornością na zużycie przy zachowaniu korzystnych proporcji wagowych.
Naczepy wywrotki o nadwoziu aluminiowym są przez firmę Meiller produkowane w pojemności od 25 m3 jako MHKS do ponad 50 m3 jako MHKV (Meiller Hinterkipper Klasic Volumen) i charakteryzują się wielorakimi rozwiązaniami tylnego portalu, jak szyber zbożowy lub tylne klapo-drzwi, dopasowując się do wymagań klientów. Dostępne są do nich wszystkie opcje, co w naczepach stalowych, jak aluminiowe felgi i zbiorniki powietrza czy nogi podporowe.
Konstrukcja stalowa, układ hydrauliczny i elektronika z jednej rękiMarka MEILLER oraz założona w roku 1850 firma rodzinna F. X. MEILLER GmbH & Co KG są synonimem wysokiej jakości produktów. Monachijska firma obsługuje branżę budowlaną i utylizacyjną dzięki szerokiej palecie wywrotek, urządzeń bramowych i hakowych oraz innowacyjnych układów hydraulicznych. Klient otrzymuje konstrukcję stalową, hydraulikę i elektronikę sterującą z jednej ręki - idealne dopasowanie wszystkich podzespołów przejawia się w postaci wydajności produktów oraz ich żywotności. W czterech zakładach w Europie, dzięki innowacyjnemu procesowi produkcyjnemu powstają produkty premium. Ich jakość ma tylko jedną nazwę - MEILLER.
Jedynym i wyłącznym przedstawicielem marki Meiller na Polskę, posiadającym również zakład montażowy jest MEILLER Polska Sp. z o.o. w Niepołomicach. Firma prowadzi działalność handlową i serwisową, w tym sprzedaż części zamiennych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.