Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Mercedes mały, ale dojrzały

Mercedes Atego, podwozia konstrukcyjne (od 2004 r.)
07.05.2010 00:00:00
Budowlane wersje Atego chwalone są za dużą wytrzymałość głównych podzespołów. Ich podstawowy minus to wysokie ceny zakupu i niewielka podaż wersji 4x4. Te samochody ciężarowe często można spotkać w wersji z żurawiami.
Druga generacja Atego dostępna jest w wersjach o dmc od 7,49 do 15 t. Są tylko dwuosiowe warianty 4x2 i 4x4; te drugie pojawiają się na rynku wtórnym rzadko, tylko z dmc od 10,5 t wzwyż. Rozstawy osi wynoszą od 3.020 do 3.560 mm. Atego może mieć zabudowy o długości od 4.070 do 5.560 mm. Często spotykane są wersje z niewielkimi żurawiami.
W odmianach budowlanych znajdziemy dwie dzienne szoferki - krótszą i wydłużoną (S) o 180 mm. Zabezpieczenie antykorozyjne jest na wysokim poziomie, nieco gorzej wypada zawieszenie kabiny, które dość szybko wymaga serwisowania. Co gorsza, niektórzy użytkownicy narzekają na hałasujące na dziurach mocowania siłowników kabiny w sprawnych pojazdach. Atego ma także przeciętną wentylację szoferki.
W wersjach budowlanych najlepiej spisują się najmocniejsze wersje silnikowe. Warto zainteresować się jednostką R4 4,8 l (218 KM), która niewiele pali i jest niedroga w obsłudze. Częściej na rynku spotkać jednak można motor R6 6,37 l (231, 238, 256, 279 lub 286 KM), który spala co najmniej 2 litry ON na 100 km więcej (od 20 l wzwyż) i jego obsługa jest droższa. W tym wypadku słyszeliśmy tylko o niskiej trwałości sprzęgieł w autach z początków produkcji oraz o sporadycznych problemach z rozrusznikami.
Trwałe są skrzynie biegów pojazdu (6-, 9-, a w najnowszych Atego 12-biegowe), zawieszenie (ale nie w przeciążanych autach) oraz hamulce. Dużo lepiej niż w pierwszej generacji wypada system diagnostyczny Telligent, ale wiadomo, że w podwoziach konstrukcyjnych możliwość zabrudzenia instalacji elektrycznej, a co za tym idzie - spowodowania, że system "zgłupieje", jest większa.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Mercedes Atego II to dopracowana konstrukcja, która nie miewa takich problemów z elektroniką jak poprzednik. Trwałe są główne podzespoły pojazdu, więc jego utrzymanie nie jest drogie. Główny minus Atego, niezależnie od wersji, to jego wysoka cena. Z drugiej strony jednak odsprzedaż tego modelu jest stosunkowo łatwa i bez problemu znajdą się kupcy. Wśród podwozi budowlanych mało jest wersji 4x4, które są trwałe i idealnie nadają się na nasze budowy.
Dane techniczne MB 1524 4x2 wywrotka z 2005 r.
Dmc 15.000 kg
Ładowność 8.650 kg
Rozstaw osi 3.260 mm
Poj. silnika / cylin. 6,37 l / R6
Moc maksymalna 238 KM
przy obr/min 2.200
Maks. mom. obr. 850 Nm
przy obr/min 1.200-1.600
Skrzynia biegów ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary kipra
długość 4.700 mm
szerokość 2.220 mm
wysokość 1.000 mm
Ceny netto nowych części (ASO) MB 1524 4x2 wywrotka z 2005 r.
Chłodnica 2.950 zł
Sprzęgło (komplet) 3.100 zł
Reflektor 626 zł
Tarcza hamulcowa 650 zł
Filtr oleju 165 zł
Filtr powietrza 200 zł
Ceny części używanych MB Atego
Reflektor 300 zł
Zderzak przedni 800 zł
Szyba czołowa 750 zł
Chłodnica 900 zł
Przykładowe oferty (kwiecień 2010 r.) MB Atego 4x2 wywrotka
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2004 104 111,3
2005 38 115,9
2006 275 129,5
2007 100 140
2008 78 148,5
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.