Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Ciągniki siodłowe marki Scania w średnim wieku

Używane - Scania 144.530 (1995-2000)
04.06.2010 00:00:00
Topowa Scania z najmocniejszym silnikiem, swego czasu określana przez producenta mianem króla dróg, to pojazd przeznaczony do najcięższych ładunków. Te ciągniki siodłowe palą swoje, ale nie są bardziej kłopotliwe niż wersje z mniejszą liczbą cylindrów. Co ważne części zamienne do tych Scanii są łatwo dostępne i względnie tanie.
Scania 144 z 14-litrowym, 530-konnym silnikiem produkowana była przez pięć lat, aż do wprowadzenia modelu 164 z 16 l silnikiem V8 (480 i 580 KM). Z uwagi na moc 144.530 przeznaczone było do najcięższych ładunków. Pojazd występował głównie jako ciągnik siodłowy z napędem 4x2, 6x2 i 6x4.
W najmocniejszej Scanii z silnikiem 14-litrowym montowano dwie największe wagonowe kabiny typu R oraz, rzadziej, szoferki T z silnikiem przed kabiną. Zwykle jest to największa kabina CR19 Topline. Użytkownicy ganią ją za małą liczbę schowków i za to, że górne łóżko zamontowano nad deską rozdzielczą. Niezbyt trwałe są zawieszenie i mechanizm odchylania szoferki.
Silnik V8 to mocna strona pojazdu. Do naprawy głównej wytrzymuje nawet 2 mln km i jeżeli coś się w nim dzieje, zazwyczaj chodzi o elementy wtrysku albo o osprzęt (słabe są np. alternatory). Dość często uszkodzeniu ulega sprzęgło, zwykle z winy kierowcy. Spalanie 530-konnego, załadowanego zestawu nie spada raczej poniżej 40 litrów na 100 km. Użytkując najmocniejszą wersję 144, pamiętać trzeba także, aby ostrożnie używać pedału gazu na śliskiej nawierzchni, bez ładunku. Skrzynie manualne są mocne, system Opticruise bywa zawodny (problemy z wałkiem na wybieraku, awarie czujników).
Do 144.530 bez większego problemu kupimy części zamienne, których ceny zazwyczaj nie odstraszają. Większych kłopotów nie ma także z naprawami. Zastrzeżenia zgłaszane są jedynie do wymiany poduszek pod kabiną, które wymagają demontażu tapicerki tylnej ściany kabiny, co jest pracochłonne. Przed zakupem radzimy skontrolować stan ramy (atakuje ją korozja).
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Ta Scania to rzadkość na rynku. Z uwagi na dużą moc przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na elementy przeniesienia napędu, skrzynię biegów i sprzęgło. Pojazd ma prostą budowę, a większość części jest dostępna w zamiennikach. Liczyć trzeba się z większym spalaniem. Jak każdy silnik Scanii, V8 wymaga dobrego oleju napędowego i przestrzegania rygorów serwisowych.
Dane techniczne
Scania 144.530 LA ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu tech. admin. 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.900 kg
Rozstaw osi 3.300 mm
Pojemność silnika / cylindry 14,2 l / V8
Moc maksymalna 530 KM
przy obr/min 1.900
Maks. mom. obr. 2.300 Nm
przy obr/min 1.100
Skrzynia biegów ręczna 9+1
Ceny netto nowych zamienników części
Scania 144.530 LA ciągnik siodłowy 4x2 z 1999 r.
Chłodnica 1.462 zł
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) 1.995 zł
Reflektor 250 zł
Tarcza hamulcowa 552 zł
Filtr oleju 30 zł
Filtr powietrza 109 zł
Ceny części używanych
Scania 144.530 LA
Reflektor 200 zł
Zderzak przedni 650 zł
Szyba czołowa 850 zł
Chłodnica 800 zł
Przykładowe oferty (maj 2010 r.)
Scania 144.530 LA ciągnik siodłowy 4x2
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto(tys. zł)
1995 800 30,5
1996 1.280 33,9
1997 1.000 37,9
1998 870 43,7
1998 1.230 49,9
1999 760 53,3
2000 900 55
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.